Bezpieczeństwo naszych dzieci jest priorytetem. Skupienie na bezpieczeństwie to też pokazanie dziecku, że może mówić „nie” kiedy znajduje się w niekomfortowej sytuacji. Być może to „nie” będzie czasami używane trochę nie po naszej myśli, ale i tak warto.

1. Daj dziecku wybór czy chce przytulić (pocałować) ciocię, czy nie. Powiedz po prostu: To jest ciocia Helena, nie wiem czy ją pamiętasz. Jeśli masz ochotę to ją przytul, a jeśli nie, to w porządku. 

Nie pytaj, czy maluch chce przytulić ciocię? Unikaj bezpośredniego pytania. Stojąc naprzeciw tej cioci, widząc wlepiony twój i ciociny wzrok, o wiele trudniej powiedzieć „nie”. Zwłaszcza starszemu dziecku, które od dawna słucha od dorosłych o tym co wypada, a co nie wypada.

2. Zaproponuj alternatywę, coś zamiast przytulania lub całowania. Powiedz: Przybij piątkę albo Możesz pomachać cioci na powitanie.

Wtedy ciocia nie zostanie tak zupełnie bez powitania, a dziecko nie będzie musiało przytulać osoby, której nie zna. Będzie też wiedziało, jak w przyszłości może się przywitać w takich sytuacjach.

3. Wyjaśnij cioci (i całej rodzinie), dlaczego tak to u was wygląda: Uczymy Helenę, że ma prawo decydować o sobie i swoim ciele. Dzięki za wyrozumiałość. 

Nie mówisz tego po to żeby się tłumaczyć, ale może się zdarzyć, że babcia czy ciocia spróbują wywrzeć na dziecku presję: No jak to, nie dasz babci buziaka? W tym wypadku dziecko dostaje wybór, a rodzina (znajomi) informację po co te ceregiele.

Po co?

Kiedy dziecko jest przyzwyczajone, że musi słuchać dorosłych w każdym momencie (choćby ze względu na kiepsko pojmowany szacunek dla starszych), nie będzie potrafiło w przyszłości się im przeciwstawić.

Kiedy więc zdarzy się sytuacja, w której jakiś „wujek” powie: Chodź tu do pokoju, pobawimy się razem, dziecko czując, że nie chce i że sytuacja nie jest w porządku, nie będzie potrafiło znaleźć w sobie siły żeby powiedzieć nie. Bo nikt go tego nie nauczył i nigdy tego nie ćwiczyło.

Badania doświadczeń wykorzystywania seksualnego w dzieciństwie pokazują, że kontakty seksualne z dziećmi najczęściej podejmują osoby znane dziecku.

1⁄5 dorosłych Polaków uważa, że osoby znane dziecku dopuszczają się wobec niego czynów seksualnych rzadko lub nigdy.

Aż 30% dorosłych Polaków uznaje, że do wykorzystywania seksualnego dzieci w rodzinie dochodzi rzadko lub nie zdarza się to wcale.

źródło (FDDS, 2017) http://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/viewFile/584/447

Dzieci zmuszane do posłuszeństwa to te, które nie zawalczą o swoje zdanie w rozmowie z nauczycielem, nie powiedzą, że coś im nie smakuje itd. To późniejsi dorośli, którzy nie potrafią powiedzieć: Zabierz te ręce!, Nie dotykaj mnie!

Nawet jeśli dla ciebie ta lekcja to oczywista sprawa, może masz wśród znajomych rodziców, którzy jeszcze jej nie odrobili. Udostępnij ten plakat.

To też się może przydać

Książki dla dzieci o emocjach

Jeśli czujesz lekki niedosyt i zależy ci na dowiedzeniu się więcej na temat wychowania wspierającego, zapraszam cię do naszej grupy, w której rozmawiamy na wszystkie rodzicielskie tematy – klik.

Mocno się napracowałam przy tym wpisie, teraz liczę na Ciebie, bo chciałabym żebyśmy zostały w kontakcie. Jak? Jest kilka możliwości, mam nadzieję, że skorzystasz:

  • Zostaw proszę komentarz, bo dla mnie każda informacja zwrotna na temat mojej pracy, jest bardzo ważna.
  • Jeśli uważasz, że piszę z sensem i o ważnych sprawach, podziel się wpisem ze znajomymi.
  • Polub Fan Page na Facebooku, jest tam już mnóstwo mam, zapraszamy!
  • Koniecznie zajrzyj na stronę Podcasty, gdzie czeka cała masa krótkich porad wychowawczych do odsłuchania.
  • Obserwuj profil na Instagramie, tam znajdziesz kulisy bloga i moją codzienność.

Te wpisy również mogą cię zainteresować:

Shares
Share This