Dzieci uwielbiaj膮聽wr贸偶by andrzejkowe. Przygotowa艂am kilka聽pomys艂贸w dla m艂odszych i straszych na wr贸偶by andrzejkowe dla dzieci. Jednak nie s膮 to tylko tradycyjne wr贸偶by. Moje s膮 odrobin臋 edukacyjne (hej, no jestem pedago偶k膮), ale przede wszystkim zach臋caj膮ce do sp臋dzania rodzinnego czasu przy ciekawej zabawie. Mo偶na je te偶 wykorzysta膰 podczas zabaw w przedszkolu lub szkole.聽

1. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥 Lanie wosku

Wr贸偶by andrzejkowe w klasycznej ods艂onie. Zabawa, w kt贸rej dziecko (zawsze pod nadzorem doros艂ego) przelewa roztopiony wosk przez dziurk臋 od klucza, do miski z zimn膮 wod膮. Taka wr贸偶ba to te偶 rodzaj eksperymentu. Je艣li tylko mo偶esz, to zaanga偶uj dziecko w ca艂e przygotowania: roztapiania wosku, szukanie odpowiedniego klucza, rozmowa o tym, dlaczego jeszcze przed chwil膮 p艂ynny wosk,聽tak szybko zastyga w zimnej wodzie.

Po wyj臋ciu i osuszeniu wosku zgadujecie, co powsta艂o. Mo偶na to zrobi膰 tak偶e etapami. Najpierw zgadywa膰, co wida膰 i z czym kojarzy si臋 kszta艂t. Potem dopiero pobawi膰 si臋 w teatr cieni i odgadywa膰 kszta艂ty pojawiaj膮ce si臋 na 艣cianie przy zgaszonym 艣wietle i zapalonej lampce.

Co to znaczy?

Niekt贸re interpretacje powsta艂ych symboli:

  • zwierz臋 domowe 鈥 stabilizacja,
  • dzikie zwierz臋 鈥 przygoda,
  • samoch贸d, samolot 鈥 podr贸偶,
  • pieni膮dz 鈥 bogactwo,
  • ko艂yska 鈥 nowy cz艂onek rodziny,
  • jab艂ko 鈥 sukces,
  • gniazdo 鈥 przyjad膮 go艣cie,
  • maska 鈥 uwa偶aj na fa艂szywego przyjaciela,
  • 偶贸艂w 鈥 dobra rada,
  • gwiazda 鈥 dobra nowina,
  • g贸ra 鈥 sporo k艂opot贸w,
  • serce 鈥 nowa mi艂o艣膰,
  • kszta艂t zbli偶ony do kszta艂tu kraju 鈥 podr贸偶 do tego miejsca (np. but to W艂ochy),
  • dynia 鈥 zmiany w 偶yciu,
  • diabe艂 鈥 niedu偶e k艂opoty,
  • anio艂 鈥 dobre wie艣ci,
  • krzy偶 鈥 dopadnie ci臋 choroba,
  • gw贸藕d藕 鈥 niesprawiedliwo艣膰,
  • jajko 鈥 spe艂ni膮 si臋 marzenia,
  • klucz 鈥 staniesz przed sporym wyzwaniem,
  • 偶aba 鈥 spokojny rok,
  • motyl 鈥 czeka ci臋 du偶o zmian.
Woskowy teatr cieni

Skoro ju偶 bawicie si臋 w cienie, to mo偶ecie pokusi膰 si臋 o wymy艣lenie teatrzyku, w kt贸rym g艂贸wnymi postaciami b臋d膮 odlewy woskowe. Trzeba b臋dzie u偶y膰 wyobra藕ni, ale przecie偶 w艂a艣nie o to chodzi w ca艂ej zabawie. Tw贸rzcie histori臋 rodzinn膮. Je艣li macie ochot臋 j膮 zapisa膰, to 艣mia艂o. Za rok lub dwa, na pewno wsp贸lnie si臋 po艣miejecie z tego jak wygl膮da艂y wasze wr贸偶by andrzejkowe.

Je艣li dzieciom nie b臋dzie 偶al roztapia膰 wykonanych wcze艣niej odlew贸w, to nic nie stoi na przeszkodzie, by jeszcze troch臋 poeksperymentowa膰 i spr贸bowa膰 stworzy膰 konkretne kszta艂ty. Mo偶e macie w domu jakie艣 silikonowe foremki np. serduszka? Wtedy wylewacie do nich wosk i pozwalacie zastygn膮膰. Po wyj臋ciem takie serduszko mo偶e by膰 ozdob膮 w pokoju, mo偶na na nim wydrapywa膰 (wyka艂aczk膮) dodatkowe wzorki聽lub podarowa膰 komu艣 w prezencie.

Tylko dla Mam instagram Anna Jankowska

2. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥 Jab艂ko

Wr贸偶by andrzejkowe cz臋sto dotycz膮 jab艂ek. Oryginalna wr贸偶ba polega na tym, 偶e obierasz jab艂ko tak, by zachowa膰 jak najd艂u偶sz膮 sk贸rk臋. Nast臋pnie rzucasz j膮 za siebie, a inicja艂y, kt贸re przypomina po wyl膮dowaniu, wskazuj膮 na聽twojego ukochanego. Mo偶na i tak pobawi膰 si臋 z dzie膰mi. Mo偶na te偶 co艣 zmodyfikowa膰.

Je艣li masz w domu przedszkolaka, to nic nie stoi na przeszkodzie, by da膰 dziecku do r臋ki n贸偶 i zach臋ci膰 do obierania. Oczywi艣cie pod twoim nadzorem. Je艣li dziecko pierwszy raz ma styczno艣膰 z no偶em, to nie robicie wr贸偶by zwi膮zanej z najd艂u偶sz膮 sk贸rk膮, ale ju偶 rozrzucenie na talerzu wszystkich obranych sk贸rek i sprawdzenie, w jaki wz贸r si臋 uk艂adaj膮, jest 艣wietn膮 zabaw膮. Popro艣 dziecko 偶eby narysowa艂o to, co pokaza艂y sk贸rki na talerzu.

Je艣li dziecko jest starsze i troch臋 bardziej do艣wiadczone, to mo偶e spr贸bowa膰 obra膰 d艂ug膮 sk贸rk臋. Rzuci膰 za siebie i sprawdzi膰, co przypomina jej kszta艂t. Najcz臋艣ciej przypomina jak膮艣 zabawk臋, ale oczywi艣cie pomys艂y mog膮 by膰 bardzo r贸偶ne.

Wr贸偶enie z kszta艂tu

Mo偶ecie te偶 pobawi膰 si臋 we wr贸偶enie na temat najbli偶szych prezent贸w. Patrz膮c na kszta艂t sk贸rki, spr贸bujcie skojarzy膰, jak膮 liter臋 najbardziej przypomina. Potem wsp贸lnie odgadujecie, jaki prezent (na t臋 konkretn膮 liter臋) mo偶e pociecha znale藕膰 pod choink膮. Przy okazji po膰wiczycie wymienianie jak najwi臋kszej ilo艣ci wyraz贸w na dan膮 liter臋. To zgadywanie nie musi dotyczy膰 fajnych zabawek, ale np. kraj贸w, kt贸re by膰 mo偶e chcecie odwiedzi膰.

Inn膮 zabaw膮 jest zjadanie jab艂ka przywi膮zanego na nitce za ogonek. Chodzi o to, 偶eby jab艂ko zje艣膰 bez u偶ycia r膮k. Najpierw dziecko zjada, a doros艂y trzyma nitk臋. Potem zmiana. Mo偶e nie jest to jaka艣 szczeg贸lna wr贸偶ba dotycz膮ca przysz艂o艣ci, ale na pewno jest to spos贸b na zaci艣ni臋cie wi臋zi rodzinnych i du偶o 艣miechu. Ten kto wygra mo偶e mie膰 przywilej pierwsze艅stwa w kolejnej wr贸偶bie.

Je艣li ju偶 macie jab艂ka i zabieracie si臋 do ich zjadania, to te偶 mo偶na zamieni膰 to we wr贸偶by andrzejkowe. Przygotujcie wsp贸lnie z dzieckiem ma艂e karteczki z prostymi symbolami np. kwadrat, tr贸jk膮t itd., kt贸re potem (po wylosowaniu) trzeba b臋dzie wygry藕膰 na jab艂ku. 呕eby by艂o 艣mieszniej, mo偶ecie tym symbolom przyporz膮dkowa膰 zabawne has艂a np.:

  • kwadrat 鈥 w tym roku potkniesz si臋 na sk贸rce od banana,
  • tr贸jk膮t 鈥 uwa偶aj na nisko lataj膮ce go艂臋bie,
  • prostok膮t 鈥 b臋dziesz s艂awny, czy masz pomys艂 z jakiego powodu? itd.

Kiedy ju偶 wygryziecie odpowiednie kszta艂ty, wrzu膰cie jab艂ka do jednej miski i losujcie z zamkni臋tymi oczami. Po wylosowaniu oka偶e si臋, co wam jab艂ko wywr贸偶y艂o.

3. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥撀燬erce

To bardzo popularny motyw andrzejkowy. Oryginalnie tworzy si臋 dwa serca. Jedno z imionami m臋skimi, drugie z kobiecymi. Ch艂opcy lub dziewczyny przek艂uwaj膮 szpilk膮 鈥瀗a o艣lep鈥 serce. Im bli偶ej tego przek艂ucia znajduje si臋 dane imi臋, tym wi臋ksza szansa na mi艂o艣膰 do tej osoby. Je艣li pociechy maj膮 w przedszkolu lub szkole swoje sympatie, to nic nie stoi na przeszkodzie by i tak si臋 pobawi膰.

Mo偶na te偶 zmodyfikowa膰 t臋 wr贸偶b臋 szykuj膮c serce opisane emocjami zamiast imion. Osoba, kt贸ra przek艂uje dan膮 emocj臋, ma za zadanie jeszcze j膮 pokaza膰 bez s艂贸w. Troch臋 jak kalambury, tylko oczywi艣cie wszyscy znaj膮 odpowied藕. Wybrana emocja b臋dzie towarzyszy膰 tej osobie przez wi臋kszo艣膰 roku. Mo偶ecie porozmawia膰 o tym, dlaczego tak mo偶e by膰 np. b臋d臋 radosna, bo id臋 do nowej szko艂y i poznam wielu nowych przyjaci贸艂.

W ramach zabawy emocjami mo偶ecie te偶 przygotowa膰 dwa serca. Wtedy na jednym b臋d膮 tylko pozytywne emocje, na drugim tylko negatywne. Jedno serce b臋dzie m贸wi艂o o tym, jakich pozytywnych emocji dziecko do艣wiadczy przez ca艂y rok. Drugie b臋dzie m贸wi艂o o tym, jakich negatywnych emocji mo偶e si臋 spodziewa膰. Od razu jest to okazja do porozmawiania o tym, jak sobie radzi膰 z konkretnymi, negatywnymi emocjami.

4. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥撀燘uty

Oryginalnie ustawianie kapci i but贸w w kierunku drzwi, m贸wi o tym, kto pierwszy o偶eni si臋 lub wyjdzie za m膮偶 w tym roku. W przypadku zabaw z dzie膰mi mo偶ecie zmodyfikowa膰 wr贸偶b臋 w ustawianie but贸w i pr贸bowa膰 przewidzie膰 kto pierwszy np. uro艣nie najwi臋cej centymetr贸w (wtedy tylko dzieci臋ce obuwie wchodzi w gr臋, bo wiadomo, 偶e rodzice ju偶 nie urosn膮) lub kto pierwszy b臋dzie m贸g艂 otworzy膰 prezent spod choinki w Wigili臋.

Wykorzystuj膮c i tak ju偶 powyci膮gane buty, mo偶ecie si臋 z dzie膰mi pobawi膰 w jasnowidz贸w, kt贸rzy b臋d膮 przewidywa膰 (strzela膰, zgadywa膰) odleg艂o艣ci np. Ile but贸w zmie艣ci si臋 na odcinku: 艂awa w salonie 鈥 drzwi do kuchni? W tej zabawie dzieci ucz膮 si臋 szacowa膰 odleg艂o艣ci. Mo偶ecie te偶 sprawdzi膰, czy te szacunki zmieniaj膮 si臋, je艣li wykorzystuje si臋 tylko obuwie doros艂ych lub tylko obuwie dzieci

5. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥撀燢ubeczki

Wr贸偶ba polega na wylosowaniu odpowiedniego symbolu, kt贸ry m贸wi nam o najbli偶szej przysz艂o艣ci. W艂a艣ciwie ograniczeniem jest tu tylko wyobra藕nia. Zale偶y, co umie艣cicie pod kuleczkami np.:

  • moneta 鈥 bogactwo,
  • pier艣cionek 鈥 艣lub,
  • klucz 鈥 nowy dom,
  • kostka cukru 鈥 szcz臋艣liwe 偶ycie,
  • samochodzik 鈥 podr贸偶,
  • serduszko 鈥 zakochanie,
  • czarna kropka z papieru 鈥 pech,
  • kawa艂ek chleba 鈥 ob偶arstwo (przytyjesz),
  • cytryna 鈥 b臋d膮 k艂opoty,
  • klocek 鈥 nowe zabawki, itd.

Bawi膮c si臋 kubeczkami z dzie膰mi we wr贸偶by andrzejkowe, mo偶ecie sprawdzi膰, na ile sprawnie zapami臋tuj膮 sekwencje. K艂adziesz przed dzieckiem przedmioty i prosisz o ich zapami臋tanie w odpowiedniej kolejno艣ci (im m艂odsze dziecko tym mniej przedmiot贸w). Nast臋pnie zakrywasz je kubeczkami i mieszasz. Po odkryciu dziecko mo偶e spr贸bowa膰 u艂o偶y膰 je w pierwotnej sekwencji lub po prostu powiedzie膰, co si臋 zmieni艂o.

Inna wr贸偶ba mo偶e polega膰 na opowiedzeniu historii, kt贸ra zosta艂a wywr贸偶ona. Dziecko dowolnie miesza kubeczkami. Nast臋pnie odkrywa je i wsp贸lnie przypominacie sobie, co dany symbol oznacza. Potem dziecko opowiada ca艂膮 histori臋 o tym, co si臋 wydarzy w przysz艂o艣ci. Oczywi艣cie z wykorzystaniem w opowie艣ci wszystkich symboli w odpowiedniej kolejno艣ci.

6. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥撀燴aw贸d

Wiele wr贸偶b andrzejkowych dotyczy przysz艂ego zawodu, kt贸ry po prostu losuje si臋 podobnie jak przebijanie serca z imieniem ukochanego. Mo偶esz te偶 poprosi膰 dziecko o wypisanie (lub narysowanie) ma艂ych karteczek z wymarzonymi zawodami. Wr贸偶ba polega na wylosowaniu jednego z nich i opowiedzeniu, co by by艂o gdybym… (np. zosta艂 weterynarzem/marynarzem itd.).

Zmodyfikowan膮 wersj膮 tej wr贸偶by b臋dzie wymy艣lenie i napisanie na karteczkach 艣miesznych zawod贸w np. zbieracz u艣miech贸w, kierowca chmury itd. Po wylosowaniu swojego zawodu, ka偶dy opowiada, na czym on konkretnie polega.

Maj膮c karteczki ze 艣miesznymi zawodami (przygotuj ich wi臋cej ni偶 uczestnik贸w zabawy), mo偶ecie pobawi膰 si臋 w kalambury. Jedna osoba losuje przysz艂y zaw贸d i zamiast odczytywa膰 go na g艂os, musi pokaza膰 na czym on polega. Reszta zgaduje. Jest przy tym zawsze du偶o 艣miechu.

7. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥撀燤oneta

Wr贸偶ba polega na trafieniu monet膮 do naczynia z wod膮. Osoba, kt贸rej si臋 to uda ma szans臋 na to, 偶e spe艂ni si臋 jej najwi臋ksze marzenie. To 艣wietna zabawa, podczas kt贸rej dziecko uczy si臋 celowa膰 i koncentrowa膰 na ruchach precyzyjnych.

W przypadku m艂odszych uczestnik贸w, kt贸rym pewnie nie od razu uda si臋聽trafi膰, mo偶na wymy艣li膰 dodatkowe regu艂y i os艂odzi膰 ca艂o艣膰 np.:

  • trafienie w pierwszych 3 rzutach 鈥 nagrod膮 s膮聽3 cukierki,
  • mi臋dzy 4-6 rzutem 鈥 nagrod膮 s膮 2 cukierki,
  • celnie mi臋dzy 6-10 rzutem 鈥 nagrod膮 jest聽1 cukierek.

To zabawa z du偶膮 motywacj膮 do 膰wiczenia, ale te偶 nie pozostawiaj膮ca dziecka bez 偶adnej nagrody. Wprawka do gier, w kt贸rych tylko jedna osoba zostaje zwyci臋zc膮 (cho膰by plansz贸wek) czy rywalizacji sportowej.

8. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥撀燴apa艂ki

Wysyp zapa艂ki na st贸艂聽i wsp贸lnie z dzieckiem spr贸bujcie odczyta膰 kilka konkretnych liter. Je艣li si臋 nie da, to wyst臋pujcie a偶 do skutku. Ka偶da litera ma przyporz膮dkowan膮 wr贸偶b臋 na najbli偶sz膮 przysz艂o艣膰 np. A 鈥 atrakcja, B 鈥 bajka, C 鈥撀燾iastko itd. Przygotowa艂am je tak, by wylosowana litera kojarzy艂a si臋 z czynno艣ci膮 lub rzecz膮 zaczynaj膮c膮 si臋 na t臋 w艂a艣nie liter臋. Od razu po膰wiczycie zapami臋tywanie ich wygl膮du.

A 鈥 atrakcja (weso艂e miasteczko),
B 鈥 bajka,
C 鈥 ciastko,
D 鈥 drzewo (wejdziesz na drzewo),
E 鈥 ekran (nudy przed telewizorem),
F 鈥 farby (b臋dziesz s艂awnym malarzem),
G 鈥 gitara (spodoba ci si臋 jaka艣 piosenka),
H 鈥 hulajnoga,
I 鈥 ig艂a (b臋dziesz mia艂 dziur臋 w spodniach),
J 鈥 jajko (trafisz na zgni艂e jajo),
K 鈥 kogut (obudzisz si臋 bardzo wcze艣nie rano),
L 鈥 lody,
艁 鈥 艂opata (znajdziesz skarb),
M 鈥 mi艂o艣膰 (zakochasz si臋),
N 鈥 noga (potkniesz si臋),
O 鈥 okno (umyjesz okno),
P 鈥 picie (rozlejesz)
R 鈥 rysunek (wygrasz konkurs plastyczny),
S 鈥 spanie (za艣pisz do szko艂y/przedszkola),
T 鈥 tulenie (przytul kogo艣),
U 鈥 u艣miech (u艣miechnij si臋),
W 鈥 wakacje b臋d膮 wspania艂e,
Y 鈥 Yeti (poznasz go przy najbli偶szym wyjdzie w g贸ry),
Z 鈥 Zorro (oddasz co艣 biednym),

9. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥撀燙iasteczka z wr贸偶b膮

Oryginalnie pochodz膮 z dalekiego wschodu. W ka偶dym ciastku (kruchym) znajduje si臋 ma艂a karteczka z cytatem, kt贸ry ma m贸wi膰 o najbli偶szej przysz艂o艣ci. Mo偶esz oczywi艣cie zebra膰 kilka cytat贸w i zamie艣ci膰 je w ciastkach.

Jednak mo偶esz te偶 samodzielnie wymy艣li膰 cytaty (lub skorzysta膰 z tych przys艂贸w), by zwr贸ci膰 uwag臋 na pewne sprawy, zach臋ci膰 do dzia艂ania np. wzmocni膰 poczucie warto艣ci dziecka (wszystkich cz艂onk贸w rodziny), wzmocni膰 my艣lenie o innych, przypomnie膰 o robieniu porz膮dku itd. Poni偶ej kilka moich propozycji:

  • Twoja troska o innych sprawia, 偶e nasz dom jest wspania艂ym miejscem.
  • Mi艂o jest dosta膰聽w艂asnor臋cznie wykonany prezent.
  • Jak sobie po艣cielisz tak si臋 wy艣pisz.
  • Kiedy si臋 u艣miechasz, zawsze jest mi ciep艂o na sercu.
  • Cz臋艣ciej powtarzaj, 偶e kochasz mam臋/tat臋/babci臋.
  • Twoje kwiaty bardzo lubi膮 kiedy je podlewasz w 艣rod臋.
  • Lustro nie zast膮pi przyjaciela.
Smaczna wr贸偶ba

W ciasteczkach mo偶na te偶 zamkn膮膰 pomys艂 na rodzinn膮 zabaw臋. Zamiast cytat贸w umie艣膰 w nich np.:

  • 艣mieszne zadania do wykonania np. za艣piewaj piosenk臋, opowiedz dowcip, fiknij kozio艂ka itd.,
  • wyzwanie: codziennie skacz przez 5 minut na skakance, przez tydzie艅 nie zapomnij o po艣cieleniu 艂贸偶ka, przygotuj聽wykwintn膮 kolacj臋 dla ca艂ej rodziny itd.
  • zabaw臋 logopedyczn膮 np. powiedz bez b艂臋du: Such膮 szos膮 Szasza szed艂, Kr贸l Karol kupi艂 kr贸lowej Karolinie korale itd.
    zabaw臋 na czas: wymie艅 w ci膮gu 30 sekund 5 wyraz贸w na liter臋 B lub jak najwi臋cej miast, lub jak najwi臋cej wyraz贸w na liter臋 A itd.

10. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥撀燦adstaw uszu

Jedn膮 z andrzejkowych wr贸偶b dla dziewcz膮t by艂o kiedy艣 wr贸偶enie ze szczekania okolicznych ps贸w. Strona, z kt贸rej nadbiega艂o szczekanie pokazywa艂a, sk膮d przyb臋dzie ukochany.

Takie wr贸偶enie z d藕wi臋k贸w mo偶e by膰 rozwijaj膮c膮 zabaw膮. Um贸w si臋 z dzieckiem, 偶e zas艂ania oczy, a ty cichutko odchodzisz do innego pomieszczenia. Wykorzystuj膮c jaki艣 instrument lub po prostu bawi膮c si臋 w szczekaj膮cego psa, spr贸buj nam贸wi膰 dziecko 偶eby wskaza艂o stron臋, z kt贸rej dobiega d藕wi臋k (znalaz艂o ci臋). Im was wi臋cej podczas tej zabawy, tym oczywi艣cie ciekawiej.

Andrzejkowa noc wymaga艂a od dziewcz膮t wykazania si臋 odwag膮 np. spacer po ciemnym lesie do rozstaju dr贸g. Ta zabawa te偶 wymaga odwagi, bo dziecko musi samodzielnie uda膰 si臋 w podr贸偶 po domu (mog膮 by膰 przygaszone 艣wiat艂a, je艣li pociecha si臋 nie boi) i odnale藕膰 zagubiony g艂os.

Zabawy rozwijaj膮ce s艂uch s膮 traktowane troch臋 po macoszemu, a to bardzo wa偶ny element 艣wiadomej edukacji. 膯wicz膮 skupienie, a do tego pozwalaj膮 聽zauwa偶y膰, na ile dziecko orientuje si臋 w przestrzeni.

Je艣li maluch nie ma problemu z l臋kiem przed ciemno艣ci膮, to spacer po zaciemnionym domu (z rodzicem za r臋k臋) mo偶e by膰 wspania艂膮 przygod膮. W ciemno艣ci zaczynaj膮 dzia艂a膰 inne zmys艂y. Wybierz si臋 na taki spacer, wyznaczaj膮c wcze艣niej punkt docelowy np. doj艣cie do pralki. Nadzoruj膮c sytuacj臋, pozw贸l dziecku prowadzi膰 ci臋 do konkretnego miejsca. To wielki test odwagi dla malucha.

11. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥撀燱 wodzie

Dawna wr贸偶ba dla dziewczyn m贸wi艂a te偶 o tym, 偶e je艣li dwa puszczone na wodzie listki mirtu zetkn膮 si臋 ze sob膮, to szybko wyjdzie za m膮偶. Je艣li macie pod r臋k膮 jakie艣 listki, to oczywi艣cie mo偶ecie sobie w ten spos贸b powr贸偶y膰.

Zabawa nie musi dotyczy膰 wychodzenia za m膮偶, ale np. wylosowanych wcze艣niej 鈥瀙rzyjemno艣ci鈥. Przygotuj wraz z dzieckiem list臋 takich spraw do wylosowania np. dwa buziaki od mamy, cukierek, mo偶liwo艣膰 wybrania filmu do ogl膮dania w rodzinny wiecz贸r, 艣niadanie do 艂贸偶ka itd.

Nast臋pnie przygotujcie misk臋 z wod膮 i liski. Ka偶dy po kolei losuje karteczk臋 z przyjemno艣ci膮, a potem puszcza listki. Je艣li si臋 dotkn膮 to super, wr贸偶ba si臋 spe艂ni. Je艣li nie…聽Nie widz臋 powodu 偶eby szcz臋艣ciu troch臋 nie dopom贸c i np. porz膮dnym dmuchni臋ciem ukierunkowa膰 p艂ywaj膮ce listki. Mog膮 to te偶 by膰 papierowe statki, kt贸re wcze艣niej wsp贸lnie z dzieckiem z艂o偶ycie.

Inna wodna wr贸偶ba polega na tym, 偶e do miski z wod膮 wrzucacie 6 karteczek z najwi臋kszymi marzeniami (mog膮 by膰 rodzinne, ale te偶 dla ka偶dego osobno). Spe艂ni si臋 marzenie z karteczki, kt贸ra pierwsza wyp艂ynie na powierzchni臋.

12. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥撀燫ozmowa

Jedna z wr贸偶b wymaga艂a od dziewczyny wyj艣cia noc膮 i przechadzania si臋 w pobli偶u dom贸w. Je艣li us艂ysza艂a rozmow臋 pod kt贸rymi艣 drzwiami, to w艂a艣nie ze s艂贸w tej rozmowy mog艂a wywnioskowa膰, jaka j膮 czeka przysz艂o艣膰.

Tak膮 wr贸偶b臋 mo偶ecie lekko zmodyfikowa膰. Przygotuj czyst膮 kartk臋, na kt贸rej ka偶dy cz艂onek rodziny zapisze jedno zdanie. Chodzi o to, 偶eby nikt nie widzia艂, co poprzednik zapisa艂 wi臋c najlepiej t臋 kartk臋 sk艂ada膰 w harmonijk臋.聽Oczywi艣cie najm艂odszym mo偶esz pom贸c podczas zapisywania lub mog膮 co艣 na tej kartce narysowa膰.

Nast臋pnie, jedna osoba odczytuje po kolei zapisane zdania, z kt贸rych staracie si臋 wsp贸lnie u艂o偶y膰 jak膮艣 sensown膮 wr贸偶b臋 na najbli偶sz膮 przysz艂o艣膰 dla ca艂ej rodziny. Mo偶ecie te偶 wr贸偶y膰 dla ka偶dego osobno. Wtedy czeka was wi臋cej zapisywania, ale te偶 wi臋cej 艣miechu.

13. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥撀燨gie艅

Oryginalnie wr贸偶ba z ogniem dotyczy艂a mi艂o艣ci. Kiedy kobiecie podoba艂 si臋 jaki艣 m臋偶czyzna, zapala艂a dwie zapa艂ki jednocze艣nie. Je艣li podczas spalania si臋 zagina艂y si臋 ku sobie, to oznacza艂o szans臋 na mi艂o艣膰.

Z dzie膰mi mo偶na t臋 wr贸偶b臋 przeprowadzi膰 przewiduj膮c np. podr贸偶. Najpierw losowo (na globusie lub palcem po mapie, ale z zamkni臋tymi oczami) dziecko wybiera jaki艣 kraj. Wa偶ne, 偶eby艣cie chwil臋 porozmawiali o tym, co to za kraj, kultura, gdzie le偶y i czym si臋 charakteryzuje. Potem dziecko podejmuje decyzj臋 鈥 na podstawie otrzymanych informacji 鈥 czy chcia艂oby ten kraj odwiedzi膰.

Wreszcie zapa艂ki powiedz膮, czy jest na to szansa (tak, je艣li spalaj膮 si臋 ku sobie), czy nie tym razem (spalaj膮 si臋 od siebie) w tym roku.

14. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥撀燗ndrzejkowa kolacja

Jednym ze zwyczaj贸w andrzejkowych by艂o wk艂adanie do jednego z lepionych pierog贸w, karteczki z imieniem ukochanego. Je艣li dziewczyna lepi膮ce pierogi dosta艂a ten jeden z karteczk膮, oznacza艂o to, 偶e wr贸偶ba si臋 spe艂ni.

Je偶eli tylko macie ochot臋 na lepienie pierog贸w, to zawsze wielka frajda dla dzieci. Nie ka偶dy umie, nie ka偶dy lubi. Moja uproszczona wersja zabawy zak艂ada przygotowanie sa艂atki owocowej (lub innej, waszej ulubionej), do kt贸rej wrzucacie jeden migda艂.

Przed zjedzeniem sa艂atki wszyscy wypowiadaj膮 na g艂os 偶yczenie do spe艂nienia. Osoba, kt贸ra znajdzie migda艂 w swojej sa艂atce, ma najwi臋ksze szanse na jego spe艂nienie.

15. Wr贸偶by andrzejkowe 鈥撀燣iczenie

Wiele wr贸偶b andrzejkowych ma zwi膮zek z liczeniem. Kiedy艣 panny na wydaniu liczy艂y ko艂ki w p艂ocie lub gwiazdy. To 艣wietny spos贸b na zabaw臋 i po膰wiczenie matematycznych umiej臋tno艣ci.

Wr贸偶ba z liczeniem gwiazd polega艂a na tym, 偶e trzeba ich by艂o dojrze膰 na niebie przynajmniej 9 i nie pomyli膰 si臋 w liczeniu. Tylko w ten spos贸b mo偶na by艂o liczy膰 (nomen omen) na spe艂nienie marzenia o zam膮偶p贸j艣ciu.

Wyjrzyjcie przez okno w noc andrzejkow膮聽i powr贸偶cie sobie, czy spe艂ni si臋 wasze marzenie. Warunkiem jest naliczenie dziewi臋ciu gwiazd. Je艣li niebo akurat jest zasnute chmurami, to nici z marzenia. Ale mo偶na porozmawia膰 o tym, dlaczego czasem gwiazdy wida膰, a innym razem nie.

Sporo liczenia dotyczy艂o te偶 parzystych i nieparzystych wynik贸w. Je艣li np. wynik liczenia ko艂k贸w w p艂ocie by艂 parzysty, to panna mog艂a liczy膰 na szybkie zam膮偶p贸j艣cie. Te偶 poszukajcie parzystych liczb po艣r贸d przedmiot贸w dost臋pnych pod r臋k膮.

Do tej wr贸偶by mo偶ecie wykorzysta膰 np. kukurydziane chrupki. Ka偶dy wyci膮ga gar艣膰 z miski i rozrzuca na stole. Je艣li po policzeniu wyjdzie ich parzysta ilo艣膰, oznacza to spe艂nienie marzenia. Nawet je艣li wyjdzie nieparzysta liczba, zawsze pocieszeniem jest zjedzenie rekwizyt贸w.

Wyj膮tkowy wiecz贸r andrzejkowy

Uffff, napracowa艂am si臋 przy tych wr贸偶bach. Mam nadziej臋, 偶e pozwol膮 ci mi艂o sp臋dzi膰 rodzinny wiecz贸r andrzejkowy. Wyt艂umacz dziecku, czym s膮 wr贸偶by i koniecznie wyja艣nij, 偶e to tylko zabawa. Maluchy cz臋sto wierz膮 w takie rzeczy, a przecie偶 nie o to chodzi 偶eby rozczarowa膰 lub obawia膰 si臋 rozczarowania. Je艣li dziecko rozumie, 偶e to tylko zabawa, te偶 ch臋tnie (czasem nawet tym ch臋tniej) we藕mie w niej udzia艂. W ko艅cu to noc andrzejkowa i… nigdy nic nie wiadomo.

grupa Aktywne Czytanie ksi膮偶ki dla dzieci Anna Jankowska