Twoje dziecko zaczyna zadawa─ç tysi─ůc pyta┼ä na minut─Ö. I nie przestanie tego robi─ç jeszcze przez d┼éugi czas. Trzymaj kciuki, ┼╝eby nie przesta┼éo. Za to zach─Öcaj do poznawania ciekawych z jego punktu widzenia spraw (np. zjawisk pogodowych) i przeprowadzania prostych eksperyment├│w wybieraj─ůc odpowiednie zabawki dla czterolatka.

To ju┼╝ najcz─Ö┼Ťciej przedszkolak pe┼én─ů g─Öb─ů. Nie ma ┼Ťladu po nie┼Ťmia┼éym, do┼Ť─ç zr├│wnowa┼╝onym, trzylatku. Jest ma┼éy buntownik, kt├│ry sprawdza na ile mu pozwolisz. Czasem ucieka, czasem przeklnie, czasem popisuje si─Ö a┼╝ do upad┼éego. Wszystko w ramach testowania twojej cierpliwo┼Ťci i regu┼é obowi─ůzuj─ůcych w otoczeniu, kt├│re rozumie coraz lepiej.

Lubi bawi─ç si─Ö z innymi dzie─çmi, ale potrafi te┼╝ dokuczy─ç, zap┼éaka─ç, histeryzowa─ç. Sama zauwa┼╝ysz, ┼╝e wasze rozmowy przechodz─ů na zupe┼énie nowy poziom. Maluch potrafi wyobra┼╝a─ç sobie najr├│┼╝niejsze rzeczy i przepada za zabawami tematycznymi: w przedszkole, w kierowc─Ö, w kucharza.

Chcesz porozmawia─ç z pedagogiem on-line? Kliknij po wi─Öcej informacji┬╗

Jest te┼╝ o wiele bardziej samodzielny i chce to pokazywa─ç na ka┼╝dym kroku. Zw┼éaszcza zabawy w kuchni (a w┼éa┼Ťciwie pomaganie przy prawdziwym gotowaniu) s─ů dla niego wyzwaniem godnym podj─Öcia. Pozwalaj, cho─ç wiesz, ┼╝e b─Ödzie przy tym sporo sprz─ůtania. Bez podejmowania tych wszystkich pr├│b dziecko niczego si─Ö nie nauczy. To te┼╝ czas na zabawy literami, pierwsze s┼éowa, sylaby i du┼╝o, bardzo du┼╝o propozycji plastycznych, kt├│re przygotowuj─ů d┼éonie do nauki pisania.

Mniejsze figurki

Kiedy pociecha ko┼äczy cztery lata, nareszcie mo┼╝e bawi─ç si─Ö nieco mniejszymi figurkami, bez obawy, ┼╝e postanowi je po┼ékn─ů─ç. To otwiera pole do proponowania nowych zabawek tematycznych, a w┼éa┼Ťciwie ca┼éych zestaw├│w np. farma, plac zabaw itd. Dla mnie wspania┼é─ů propozycj─ů s─ů zestawy Playmobil, cz─Östo mylone z klockami. Nie ma w nich klock├│w, jedynie elementy do u┼éo┼╝enia np. sklep, restauracja, pla┼╝a i figurki dobrane do ka┼╝dego tematu: ludzie i zwierz─Öta.

Czterolatek lubi wciela─ç si─Ö w r├│┼╝ne role. Znasz swoje dziecko i wiesz, czy spodoba mu si─Ö bardziej radiow├│z policyjny, w├│z stra┼╝acki, czy mo┼╝e aquapark, gdzie faktycznie mo┼╝na nalewa─ç wody. To zabawka na lata, bo ka┼╝dy zestaw pasuje do kolejnego, wi─Öc mo┼╝na kolekcj─Ö figurek i temat├│w ci─ůgle powi─Öksza─ç i miesza─ç ze sob─ů r├│┼╝ne elementy.

Oczywi┼Ťcie mog─ů to by─ç tak┼╝e figurki przedstawiaj─ůce postacie z ulubionych bajek. Pozwoli to dziecku wyobrazi─ç sobie, ┼╝e bohater wyszed┼é z ksi─ů┼╝ki czy ekranu i razem prze┼╝ywaj─ů przygody. Zestawy z┼éo┼╝one wy┼é─ůcznie ze zwierz─ůt te┼╝ ciesz─ů si─Ö powodzeniem (np. Swede┬álub farma Wadera).

Mniejsze figurki mo┼╝na zbiera─ç w kolekcje, np. z gazet czy konkretnych bajek. To ┼Ťwietny spos├│b na uczenie dziecka odpowiedzialno┼Ťci. O taki zbi├│r trzeba dba─ç: czy┼Ťci─ç z kurzu, liczy─ç, ustawia─ç na p├│┼éce. Tak, ┼╝eby zabawki by┼éo wida─ç. Wtedy wi─Öksza duma z kolekcji. I zawsze ┼éatwiej si─Ögn─ů─ç po komplet, kt├│ry stoi w widocznym, dost─Öpnym miejscu ni┼╝ po ma┼ée figurki porozrzucane gdzie┼Ť po pokoju.

Czterolatek sam nie zadba o kolekcj─Ö. Potrzebuje wsparcia, pomocy, t┼éumaczenia co i jak oraz po co si─Ö to robi. To kolejny stopie┼ä wtajemniczenia w samodzielno┼Ť─ç. Dziecko w tym momencie dba ju┼╝ nie tylko o siebie, ale tak┼╝e o swoje rzeczy, otaczaj─ůcy ┼Ťwiat.

Kolejka

To zabawka, na kt├│r─ů najbardziej czekaj─ů chyba tatusiowie. Teraz wasza (nomen omen) kolej! Czterolatki bardzo ch─Ötnie pomog─ů przy uk┼éadaniu tor├│w i zaanga┼╝uj─ů si─Ö w zabaw─Ö. Wykorzystaj to zaci─Öcie do konstruowania i podr├│┼╝owania. Wymy┼Ťlajcie podczas zabawy dok─ůd jedziecie i dlaczego akurat tam. Wysiadajcie na r├│┼╝nych stacjach, w r├│┼╝nych (niekoniecznie prawdziwych) krainach i ─çwiczcie wyobra┼║ni─Ö.

Mo┼╝esz przy okazji zach─Öci─ç pociech─Ö do zabaw logopedycznych┬á(np. je┼Ťli wysi─ůdziecie w krainie zwierz─ůt musicie szczeka─ç, parska─ç itd.), ruchowych (np. w krainie robot├│w, spr─Ö┼╝ynek) lub nauki j─Özyk├│w (je┼Ťli przypadkiem traficie do Anglii, Francji czy Hiszpanii).

Kolejka to nie tylko uk┼éadanie wed┼éug instrukcji, cho─ç oczywi┼Ťcie taka umiej─Ötno┼Ť─ç jest r├│wnie┼╝ wa┼╝na. Czytanie instrukcji przydaje si─Ö potem w lepszym rozumieniu ─çwicze┼ä i zada┼ä w przedszkolu i szkole. To taka zabawka, kt├│ra ┼é─ůczy pokolenia i zach─Öca do wsp├│lnego sp─Ödzania czasu.

Je┼Ťli masz do om├│wienia z dzieckiem (zw┼éaszcza ch┼éopcem) jaki┼Ť powa┼╝ny temat, to zr├│b to w┼éa┼Ťnie podczas zabawy kolejk─ů. Ch┼éopcy nie przepadaj─ů za rozmowami ÔÇ×w cztery oczyÔÇŁ. Za to ch─Ötniej pogadaj─ů, je┼Ťli przy okazji b─Öd─ů mogli ustawia─ç tory czy wagoniki.

Lubi─Ö drewniane zabawki, dlatego podoba mi si─Ö kolejka Woodyland, ale te┼╝ polecam zestaw tematyczny Gospodarstwo┬áLegler. Utar┼éo si─Ö, ┼╝e zabawa kolejk─ů jest raczej dla ch┼éopc├│w. Niekoniecznie podzielam to zdanie, patrz─ůc jak b┼éyszcz─ů oczy dziewczynek na widok zestawu Bigjigs.

To jest zabawka, kt├│ra sk┼éada si─Ö z wielu element├│w. Niby jest to k┼éopot, bo trzeba ich pilnowa─ç. Jednak mo┼╝esz wykorzysta─ç kolejk─Ö do uczenia pociechy, jak powinno si─Ö dba─ç o swoje rzeczy. Wiadomo, ┼╝e taki zestaw zajmuje du┼╝o miejsca. Dlatego um├│wcie si─Ö, ┼╝e po ka┼╝dej sko┼äczonej zabawie wszystkie elementy kolejki w─Ödruj─ů do specjalnego pude┼éka.

Wykorzystaj kolejk─Ö do ─çwicze┼ä w zapami─Ötywaniu. Wymy┼Ťlajcie ile czego wiezie ka┼╝dy z wagon├│w np. W pierwszym jest 12 krzese┼é, w drugim 5 s┼éoni, w trzecim 7 banan├│w itd. Popro┼Ť dziecko ┼╝eby spr├│bowa┼éo odtworzy─ç z pami─Öci ca┼éy ┼éadunek w odpowiedniej kolejno┼Ťci. ─ćwiczenie pami─Öci podczas zabawy wcale nie wygl─ůda jak ci─Ö┼╝ka praca. A w┼éa┼Ťnie ni─ů jest.

Przytulanka

Wiem, ┼╝e dzieci zasypywane s─ů przytulankami w┼éa┼Ťciwie od urodzenia. Jednak dopiero kilkulatek potrafi w pe┼éni doceni─ç tak─ů mi┼éo┼Ť─ç. Wiele dzieci ma swoje ulubione przytulanki du┼╝o wcze┼Ťniej. Jednak jako┼Ť tak w┼éa┼Ťnie czterolatki wracaj─ů do tych troch─Ö zapomnianych zabawek. I odkrywaj─ů na nowo.

Czasem jest to naprawd─Ö zabawka z dzieci┼ästwa, z kt├│r─ů troch─Ö do tej pory nie by┼éo po drodze. Czasem to zupe┼énie nowa przytulanka, wybrana specjalnie przez dziecko. Je┼Ťli wi─Öc planujesz sprawi─ç jakiemu┼Ť brzd─ůcowi ten prezent, we┼║ pod uwag─Ö, ┼╝e nie od razu musi si─Ö spodoba─ç. Jest jednak szansa, ┼╝e dziecko do tej zabawki powr├│ci.

Oczywi┼Ťcie misie s─ů ponadczasowe. Maj─ů swoich bohater├│w w ksi─ů┼╝kach i kresk├│wkach. Potrafi─ů jak nikt inny zaprzyja┼║ni─ç si─Ö z dzieckiem. Ze swojego dzieci┼ästwa pami─Ötam ┼╝├│┼étego misia. Moja c├│rka pokocha┼éa r├│┼╝ow─ů┬áMatyld─Ö z Mi┼Ťkolandii, z wszytym serduszkiem. Wszystko zale┼╝y od tego, co lubi twoja pociecha.

Cz─Östo maskotka jest postaci─ů ze znanej bajki, ale bywa te┼╝ lubianym zwierz─ůtkiem: myszk─ů┬áSmiki, kotem Jay At Play, kr├│likiem Jellycat, ma┼épk─ů Symag Orange, lemurem Wild Republic┬áczy ┼Ťwink─ů Organic Farm. Dbanie o maskotk─Ö jest troch─Ö jak opiekowanie si─Ö prawdziwym przyjacielem. Dla rozchwianego emocjonalnie czterolatka, maskotka mo┼╝e si─Ö okaza─ç spokojn─ů przystani─ů.

Czasem dziecku smutno, innym razem jest obra┼╝one. Maskotce ch─Ötniej opowiada si─Ö o smutkach i rado┼Ťciach. Maskotka zawsze zrozumie. Poza tym jest to jedna z nielicznych zabawek, kt├│r─ů rodzice pozwalaj─ů zabra─ç w ka┼╝d─ů podr├│┼╝. Zatem to te┼╝ namiastka domu, kiedy jest si─Ö gdzie┼Ť daleko.

Warto jak najcz─Ö┼Ťciej rozmawia─ç z czterolatkiem o emocjach, o nazywaniu ich. Dzieci nie zawsze to lubi─ů i niech─Ötnie bior─ů udzia┼é w tych rozmowach. Mo┼╝esz si─Ö jednak z pociech─ů pobawi─ç w ÔÇ×Co czuje mi┼Ť?ÔÇŁ. Wtedy rozmawiacie o emocjach misia, a to zupe┼énie inna sprawa. Zadawaj maluchowi pytania np. Co czuje mi┼Ť kiedy kto┼Ť mu zabierze ulubion─ů zabawk─Ö?┬álub Co czuje mi┼Ť kiedy kto┼Ť go popchnie? O emocjach misia dziecko pr─Ödzej opowie i ch─Ötniej si─Ö z nimi uto┼╝sami.

Bardzo cz─Östo w domu jest po prostu za du┼╝o przytulanek. Znajomi te┼╝ s─ů nimi zasypani. Warto wtedy zach─Öci─ç dziecko do oddania tych, kt├│rymi si─Ö nie bawi, dla biedniejszych dzieci. Efektem takiej ma┼éej zbi├│rki w┼Ťr├│d znajomych i s─ůsiad├│w zawsze jest torba (lub dwie) skarb├│w, kt├│re dla jednych dzieci s─ů nudne, a dla innych b─Öd─ů ca┼éym ┼Ťwiatem. W┼é─ůcz dziecko do tej akcji. Tym sposobem poka┼╝esz, ┼╝e prostym gestem mo┼╝na uszcz─Ö┼Ťliwi─ç innych, bardziej potrzebuj─ůcych.

Domino

Czterolatek potrafi skupi─ç si─Ö na zabawie jakie┼Ť 15-20 minut. Akurat tyle wystarczy na parti─Ö domina. T─ů zabawk─ů mo┼╝na si─Ö bawi─ç na pod┼éodze, ale te┼╝ przy stole. Nie wymaga wielkich umiej─Ötno┼Ťci, a jednak zmusza do logicznego rozumowania, kojarzenia. Dzieci bardzo lubi─ů gra─ç w domino, bo efekty zabawy wida─ç od razu ÔÇô w─ů┼╝ robi si─Ö coraz d┼éu┼╝szy i dziwniejszy. Regu┼éy s─ů bardzo proste.

To te┼╝ wst─Öp do nauki wygrywania i przegrywania, cho─ç nie to jest najwa┼╝niejsze w grze w domino. Najwa┼╝niejsze jest umo┼╝liwienie dziecku uczenia si─Ö przez wspania┼é─ů zabaw─Ö i zach─Öcanie do koncentracji.

Nie wymagaj jednak od pociechy, by siedzia┼éa grzecznie i bez ruchu przez ca┼é─ů gr─Ö. Nie ma takiej potrzeby, bo przecie┼╝ nic si─Ö nie stanie, gdy od czasu do czasu dziecko podskoczy, poturla si─Ö, pobiega. Regu┼éy s─ů na tyle proste, ┼╝e nawet je┼Ťli rozproszy si─Ö na chwil─Ö, to ┼éatwo wr├│ci do skupienia na grze. I ca┼éo┼Ť─ç trwa odpowiednio kr├│tko. To nie szachy, w kt├│re zazwyczaj gra si─Ö godzinami.

W zale┼╝no┼Ťci od upodoba┼ä dziecka i tego, czego chcesz pociech─Ö dodatkowo nauczy─ç, mo┼╝esz wybra─ç r├│┼╝ne domina. Zawsze zwracam uwag─Ö na oryginalne obrazki, dlatego polecam┬áZwierz─ůtka Djeco┬álub┬áBuziaczki dla zupe┼énie pocz─ůtkuj─ůcych graczy.

Okazuje si─Ö, ┼╝e domino mo┼╝e uczy─ç cyferek, liczenia na kropkach (klasyk), kszta┼ét├│w┬ái manipulowania (rewelacja, bo ─çwicz─ů te┼╝ r─Öce, nie tylko g┼éowa), spostrzegawczo┼Ťci, czytania globalnego┬ái prawid┼éowej artykulacji, przeciwie┼ästw, czy wreszcie odczytywania emocji.

Ale domino mo┼╝e te┼╝ by─ç ┼║r├│d┼éem odpowiedzi na te tysi─ůce pyta┼ä, kt├│re twoje dziecko zadaje ka┼╝dego dnia. Znalaz┼éam cudowny zestaw Top Class Eco, kt├│ry uczy dzieci jak zadba─ç o przyrod─Ö i poznawa─ç j─ů w codziennych czynno┼Ťciach.

Domino to jednak nie tylko skojarzenia, ale te┼╝ rodzaj klock├│w, kt├│re odpowiednio u┼éo┼╝one tworz─ů ÔÇ×w─Ö┼╝aÔÇŁ lub inny zawijas. Uk┼éadania sporo (trzeba cierpliwo┼Ťci i precyzji d┼éoni), a jeden fa┼észywy ruch mo┼╝e si─Ö sko┼äczy─çÔÇŽ uk┼éadaniem od nowa. Takie zestawy jak Toys Pure wci─ůgaj─ů na d┼éugi czas.

Nawlekanie, bi┼╝uteria

Czterolatkowi trudno skupi─ç si─Ö d┼éu┼╝ej na jakiejkolwiek czynno┼Ťci, ale w┼éa┼Ťnie nawlekanie cz─Östo sprawia, ┼╝e dziecko zatrzymuje si─Ö w tym swoim biegu. Warto zach─Öca─ç pociech─Ö do takich zabaw, bo to znakomite ─çwiczenie motoryki ma┼éej, czyli palc├│w i d┼éoni. Tu ju┼╝ nie wystarczy skupienie, trzeba te┼╝ umiej─Ötnie wcelowa─ç cienk─ů nitk─ů/sznurkiem w ma┼éy otw├│r.

Od razu robi si─Ö ciekawiej, kiedy ta zabawa ma jaki┼Ť sens, jest po co┼Ť. Koraliki nawleczone na sznurek mog─ů┬áby─ç prezentem dla siostry, mamy, babci, cioci. Mo┼╝na te┼╝ tworzy─ç bi┼╝uteri─Ö dla siebie. ┼Üwietny jest zestaw Small Foot w drewnianym pude┼éku. Przygotowanie takiego upominku samodzielnie uczy te┼╝ dziecko, jak wielk─ů frajd─Ö sprawia w┼éasnor─Öcznie wykonany prezent. I to zar├│wno obdarowuj─ůcemu jak i obdarowanemu.

Babcia z pewno┼Ťci─ů bardziej ucieszy si─Ö z takich r─Öcznie robionych korali ni┼╝ z gotowych, po prostu kupionych w sklepie. Je┼Ťli synek nie bardzo ma ochot─Ö na tworzenie korali, mo┼╝e da si─Ö przekona─ç do sprezentowania babci paj─ůka Small Foot Design.

Dziecko te┼╝ dowiaduje si─Ö, jak powstaj─ů pewne rzeczy, kt├│re widzi cz─Östo ju┼╝ gotowe. Je┼Ťli s─ů to Bajo du┼╝e korale, od razu mo┼╝ecie porozmawia─ç o ekologii.┬áJe┼Ťli to korale z literami, np. Goki Klocki z Literami┬álub Toys Pure kosteczki do nawlekania, mo┼╝ecie uk┼éada─ç wyrazy. Je┼Ťli skupiacie si─Ö na kolorach (Teddies zestaw) lub zwierz─Ötach (Bigjigs farma do nawlekania), to mo┼╝ecie si─Ö te┼╝ skupia─ç po angielsku lub w innym j─Özyku. Tak dla urozmaicenia zabawy.

Z nawlekania mo┼╝na te┼╝ zrobi─ç zawody, je┼Ťli twoje dzieci lubi─ů tak─ů rywalizacj─Ö, np. kto nawlecze ile korali w ci─ůgu pi─Öciu minut. Sprawdzi si─Ö tu zestaw do nawlekania Goki.

Nawlekanki to tak┼╝e spos├│b na ─çwiczenie kodowania, jak┼╝e przydatnego potem w zaj─Öciach matematycznych. Mo┼╝esz kupi─ç gotowy zestaw z kodami np. Haba Nawlekanka, ale mo┼╝esz te┼╝ sama wymy┼Ťla─ç.┬áUm├│w si─Ö z dzieckiem, ┼╝e nawleka wed┼éug jakiego┼Ť wzoru np. tr├│jk─ůt-tr├│jk─ůt-kwadrat-tr├│jk─ůt-tr├│jk─ůt-kwadrat itd. Albo: zielony-czerwony-bia┼éy-zielony-czerwony-bia┼éy itd. Lub: 3 du┼╝e-2 ma┼ée-1 ┼Ťredni-3 du┼╝e-2 ma┼ée-1 ┼Ťredni itd.

─ćwiczycie wtedy pami─Ö─ç i koncentracj─Ö oraz prac─Ö w pewnym rytmie. Dziecko mo┼╝e sobie samo ten kod wyznaczy─ç, ale te┼╝ mo┼╝esz zrobi─ç to ty. Tu sprawdzi si─Ö du┼╝y zestaw z r├│┼╝nymi kszta┼étami i kolorami.

Du┼╝a pi┼éka do skakania

Czterolatek czuje si─Ö ju┼╝ bardzo pewnie podczas wszelkich zabaw sportowych i ruchowych. Potrzebuje bardzo du┼╝o ruchu, wi─Öc w┼éa┼Ťciwie wszystkie sportowe sprz─Öty ┼Ťwietnie si─Ö sprawdz─ů. Jednym z ulubionych jest du┼╝a pi┼éka do skakania. Taka z uszami. Dziecko musi si─Ö nauczy─ç balansowa─ç na niej, utrzymywa─ç r├│wnowag─Ö.

Kiedy ju┼╝ pociecha przekona si─Ö do pi┼éki (a szybko to zrobi), w┼éa┼Ťciwie stanie si─Ö ona g┼é├│wnym ┼Ťrodkiem transportu. Skaka─ç b─Ödzie wsz─Ödzie i z wielkim zapa┼éem. Przed zakupem trzeba wi─Öc dobrze przemy┼Ťle─ç, jak znios─ů to s─ůsiedzi. Chyba ┼╝e ustali si─Ö z dzieckiem, ┼╝e pi┼éka skacze tylko na podw├│rku. Koniecznie sprawd┼║ wymiary, ┼╝eby nie kupi─ç za du┼╝ej. Wtedy pociecha si─Ö zniech─Öci.

S─ů r├│┼╝ne odmiany takich pi┼éek, np. Armedical┬álub Ledraplastic z jednym uchwytem, kt├│ry zdaje si─Ö by─ç troch─Ö wygodniejszy dla mniejszych dzieci. S─ů te┼╝ takie z rogami, i te chyba najbardziej podobaj─ů si─Ö nieco starszym maluchom ÔÇô np. Oddo┬álub pi┼éka gimnastyczna z rogami.

Opr├│cz ┼éapania r├│wnowagi, pi┼ék─ů mo┼╝ecie si─Ö bawi─ç na bardzo wiele sposob├│w. Ona naprawd─Ö niejedno wytrzyma. Mo┼╝na wi─Öc na niej probowa─ç stawa─ç, kiedy rodzice┬átrzymaj─ů za r─Öce. Dziecko mo┼╝e te┼╝ toczy─ç si─Ö po pi┼éce, k┼éad─ůc si─Ö na brzuchu. Wtedy turla si─Ö do przodu, do ty┼éu, na boki. Du┼╝─ů pi┼ék─Ö mo┼╝ecie do siebie kopa─ç lub toczy─ç po trawie. Je┼Ťli nie u┼╝ywacie jej do skakania, to warto przemy┼Ťle─ç zakup du┼╝ej pi┼éki sensorycznej Ludi, kt├│ra podczas zabaw masuje ca┼ée cia┼éo dziecka.

Klocki konstrukcyjne 3D

Klocki nie s─ů ju┼╝ ┼╝adn─ů nowo┼Ťci─ů dla czterolatka. Zna je dobrze ÔÇ×od dzieci┼ästwaÔÇŁ. Teraz jednak warto skupi─ç si─Ö na zestawach pozwalaj─ůcych budowa─ç nie tylko z kostek czy przyczepianych element├│w. Z drobnic─ů Lego poczeka┼éabym jeszcze chwil─Ö. Za to proponuj─Ö bardziej urozmaicone klocki: k├│┼éka, p┼éatki, doczepki, p┼éotki, tzw. wafle, np. Gospodarstwo Domowe Marioinex┬álub tzw. je┼╝yki Wadera.

W tym wieku dziecko nami─Ötnie uk┼éada puzzle. Odpowiednie klocki s─ů w┼éa┼Ťnie czym┼Ť w rodzaju puzzli, tylko bez konkretnego obrazka. Za to pewnie z instrukcj─ů, kt├│rej odczytywania trzeba si─Ö nauczy─ç. Dla czterolatk├│w te instrukcje s─ů oczywi┼Ťcie obrazkowe. Tu przydadz─ů si─Ö w┼éa┼Ťnie zabawy w dekodowanie komunikat├│w. Nawet obrazkow─ů instrukcj─Ö trzeba umie─ç odczyta─ç ze zrozumieniem.

Niekt├│re dzieci lubi─ů uk┼éada─ç wed┼éug instrukcji, inne wol─ů po swojemu. W jednym i drugim przypadku poka┼╝ dziecku, jakie mo┼╝liwo┼Ťci daj─ů tzw. klocki konstrukcyjne. Jednym z moich odkry─ç s─ů┬áklocki Clics. Pozna┼éam je wiele lat temu, kiedy jeszcze nie by┼éo a┼╝ tylu zestaw├│w do wyboru. Dzisiaj maj─ů nawet brokatowe, jak rozumiem dedykowane dziewczynkom. Podobna koncepcja tworzenia towarzyszy klockom Wadera Funy Blocks lub Reko Wielok─ůtne Klocki.

Z takich klock├│w ┼éatwo uk┼éada─ç przydatne sprz─Öty, np. koszyk albo kostk─Ö, na kt├│rej mo┼╝ecie przyklei─ç jakie┼Ť obrazki, bu┼║ki lub has┼éa do wykonania. Dzi─Öki temu mo┼╝ecie samodzielnie wymy┼Ťli─ç i wykona─ç zabawn─ů gr─Ö. I to za ka┼╝dym razem mo┼╝e by─ç inna gra.

Takie klocki mo┼╝na te┼╝ wykorzysta─ç do tworzenia tr├│jwymiarowych figur┬ágeometrycznych, np. sze┼Ťcianu albo walca. Poka┼╝ dziecku czym si─Ö r├│┼╝ni─ů, jakie kszta┼éty znajduj─ů si─Ö u ich podstawy. Kt├│re domowe przedmioty maj─ů kszta┼éty zbudowane wcze┼Ťniej z klock├│w? Na przyk┼éad walec to puszka, wa┼éek do ciasta, czasami szklanka.

Klocki konstrukcyjne ┼Ťwietnie komponuj─ů si─Ö z fascynacja mniejszymi figurkami. Cz─Östo dziecko buduje z klock├│w jaki┼Ť obiekt, np. dom, zagrod─Ö, weso┼ée miasteczko, plac zabaw. Taka konstrukcja s┼éu┼╝y do zabawy figurkami, co ┼Ťwiadczy o tym, ┼╝e pociecha zbudowa┼éa co┼Ť w rodzaju dekoracji. Mo┼╝e j─ů dowolnie modyfikowa─ç na potrzeby konkretnej zabawy. Im starsze dziecko tym wi─Öcej pomys┼é├│w na te ÔÇ×zmiksowaneÔÇŁ zabawy.

Zestaw do kuchni

Czterolatki ┼╝─ůdne odpowiedzi i prostych eksperyment├│w bardzo dobrze odnajduj─ů si─Ö w kuchni. S─ů ju┼╝ na tyle sprawne manualnie, ┼╝e mog─ů pomaga─ç przy mieszaniu i dok┼éadnym odmierzaniu cukru lub m─ůki. Potrafi─ů przelewa─ç wod─Ö z jednego naczynia do drugiego, odlicza─ç ile ┼éy┼╝eczek soli nale┼╝y wsypa─ç do garnka. Kuchnia jest dla czterolatka niczym sala szkolna. Mo┼╝na si─Ö tu bardzo wiele nauczy─ç.

Mo┼╝na si─Ö te┼╝ pobrudzi─ç i nawet jest to wskazane. Warto si─Ö przygotowa─ç, ┼╝eby potem nie spiera─ç soku z buraka czy truskawek z ubrania. Obecnie jest mn├│stwo przepi─Öknych fartuszk├│w i zestaw├│w kuchennych dla najm┼éodszych. Cho─çby Nasz Piaskowy Dziadek┬áalbo bardzo oryginalne i ekologiczne lniane fartuchy Blue and White.

Wykorzystaj t─Ö ciekawo┼Ť─ç, zw┼éaszcza je┼Ťli masz w domu niejadka. Potrawy przygotowane samodzielnie smakuj─ů przecie┼╝ zupe┼énie inaczej. Poza tym wsp├│lne gotowanie u┼Ťwiadamia dziecku, ┼╝e jedzenie samo si─Ö na stole nie pojawia. I samo z niego nie znika. Kto┼Ť musi w┼éo┼╝y─ç du┼╝o trudu w to, ┼╝eby je tam postawi─ç odpowiednio przygotowane. A proste przepisy z obrazkami zach─Öc─ů do nauki czytania. Bardzo pomys┼éowo podesz┼éo do tego wydawnictwo Sierra Madre, proponuj─ůc karty┬áGotuj z Dzieckiem.┬á

Mieszanie, ugniatanie ciasta, wa┼ékowanie, wykrawanie foremkami, to wszystko ─çwiczenia mi─Ö┼Ťni d┼éoni. Podczas takich kuchennych zabaw dziecko po prostu trenuje. To samo dotyczy przek┼éadania makaronu czy ziarenek ry┼╝u. Czasem wi─Öc mo┼╝na malucha poprosi─ç o odliczenie odpowiedniej ilo┼Ťci drobnych ziaren.

Zabawa b─Ödzie przyjemniejsza je┼Ťli dziecko b─Ödzie mia┼éo do dyspozycji w┼éasny zestaw kuchenny np. B&B┬áZestaw Drewniany Gotuj z Mam─ů┬álub Legler Zestaw do Zabawy w Gotowanie. S─ů te┼╝ dost─Öpne plastikowe, np. Wader Zestaw do Gotowania.

Kuchnia to jednak tak┼╝e poznawanie ┼Ťwiata. Taka wycieczka kulinarna te┼╝ jest wspania┼é─ů przygod─ů dla czterolatka, kt├│ry pewnie ch─Ötnie si─Ö dowie, w kt├│rym kraju jest najpyszniejsza pizza, a gdzie si─Ö jada pa┼éeczkami. Kuchnie ┼Ťwiata to wycieczki, kt├│re mo┼╝na odby─ç nie wychodz─ůc z domu. No, mo┼╝e namiastka takich wycieczek.

Jednak warto zabra─ç w tak─ů podr├│┼╝ czterolatka i pokaza─ç mu, ┼╝e np. jedzenie pa┼éeczkami wcale nie jest proste. Tak samo jak nawijanie d┼éugiej nitki spaghetti na widelec. To wszystko ─çwiczenia d┼éoni. Zw┼éaszcza chwytanie przedmiot├│w pa┼éeczkami. Dost─Öpne s─ů takie specjalnie zaprojektowane dla dzieci. Warto je dorzuci─ç do kuchennego wyposa┼╝enia ÔÇô np. Fred Pa┼éeczki Ch┼éopiec i Dziewczynka.

Instrumenty

To dobry czas na zabaw─Ö instrumentami. Wcze┼Ťniej zreszt─ů te┼╝ by┼é dobry. Tyle ┼╝e wcze┼Ťniej dziecko raczej kierowa┼éo si─Ö w stron─Ö perkusyjnych odkry─ç muzycznych. Garnki i drewniane ┼éy┼╝ki dawa┼éy rad─Ö. Teraz ta czteroletnia ciekawo┼Ť─ç pcha do poznawania nowych instrument├│w i po prostu pr├│bowania. Niekt├│re dzieci uwielbiaj─ů b─Öbny i tak ju┼╝ pozostanie. Inne jednak ciekawi─ů si─Ö tr─ůbkami, grzechotkami, cymba┼ékami czy pianinkami elektronicznymi.

Pi─Ökne instrumenty zach─Öcaj─ů do zabawy i grania. Jakie znajdziecie d┼║wi─Öki, zale┼╝y od waszych rodzinnych upodoba┼ä. Og├│lnie maluchy najch─Ötniej graj─ů na zestawach perkusyjnych, np. Maxima Zestaw ┼╗abki. Dobrze je┼Ťli b─Öd─ů to instrumenty drewniane. Z jednej strony wygl─ůdaj─ů przepi─Öknie, a z drugiej jako┼Ť─ç d┼║wi─Öku (mimo, ┼╝e to wci─ů┼╝ zabawka) jest troch─Ö inna. Sprawd┼║ np. zestawy Small Foot Design┬álub Vilac.

W ka┼╝dym dzieci─Öcym pokoju powinien si─Ö zale┼║─ç zestaw prostych instrument├│w, bo dzi─Öki nim mo┼╝na si─Ö wiele nauczy─ç. Przede wszystkim rytmicznego m├│wienia i rytmicznego grania. To uwielbiane przez dzieci ─çwiczenie j─Özykowe i logopedyczne. Wystukiwa─ç, wygrywa─ç mo┼╝na wszystkie znane rymy, sylabizowa─ç wyrazy. Mo┼╝esz si─Ö z dzieckiem um├│wi─ç, ┼╝e najpierw ty m├│wisz, a ono gra. Potem odwrotnie. A potem samo gra.

Mo┼╝ecie uk┼éada─ç wsp├│lnie piosenki. Nie musz─ů by─ç rymowane. Wystarczy, ┼╝e b─Ödzie w nich du┼╝o brz─Öczenia, szeleszczenia, na┼Ťladowania odg┼éos├│w natury i zwierz─ůt, np. szum wiatru, krakanie wrony itd. Potem taka piosenka cz─Östo robi karier─Ö na rodzinnych zjazdach i spotkaniach. Wsp├│lne granie buduje rodzinn─ů wi─Ö┼║, ale te┼╝ dzia┼éa koj─ůco na ca┼éy uk┼éad nerwowy cz┼éowieka. O ile oczywi┼Ťcie nie s─ů to akurat wyg┼éupy, kt├│re z za┼éo┼╝enia uspokaja─ç nie maj─ů.

Instrumenty kszta┼étuj─ů te┼╝ s┼éuch. Nie tylko muzyczny. Og├│lnie s┼éuch. Je┼Ťli macie w domu ma┼ée pianinko, mo┼╝esz zach─Öci─ç pociech─Ö do grania melodyjek ze s┼éuchu. Dzieci uwielbiaj─ů tego rodzaju pr├│by. Jeszcze nie s─ů potrzebne nuty, ┼╝adne zapiski czy ÔÇ×powa┼╝neÔÇŁ granie. Chodzi o zabaw─Ö, o brzd─ůkanie, wyra┼╝anie siebie przez muzyk─Ö.

Zwyk┼ée pianinko mo┼╝e s┼éu┼╝y─ç przez lata. Dodatkow─ů atrakcj─ů b─Öd─ů wgrane melodyjki, do kt├│rych mo┼╝na ta┼äczy─ç i po prostu si─Ö wyg┼éupia─ç. Przyk┼éady takich zabawek? Simba Pianinko lub┬áIMP Keyboard z mikrofonem.

Mocno si─Ö napracowa┼éam przy tym wpisie, teraz licz─Ö na Ciebie, bo chcia┼éabym ┼╝eby┼Ťmy zosta┼éy w kontakcie. Jak? Jest kilka mo┼╝liwo┼Ťci, mam nadziej─Ö, ┼╝e skorzystasz:

  • Zostaw prosz─Ö komentarz, bo dla mnie ka┼╝da informacja zwrotna na temat mojej pracy, jest bardzo wa┼╝na.
  • Je┼Ťli uwa┼╝asz, ┼╝e pisz─Ö z sensem i o wa┼╝nych sprawach, podziel si─Ö wpisem ze znajomymi.
  • Polub Fan Page na Facebooku, jest tam ju┼╝ mn├│stwo mam, zapraszamy!
  • Koniecznie zajrzyj na stron─Ö Podcasty, gdzie czeka ca┼éa masa kr├│tkich porad wychowawczych do ods┼éuchania.
  • Obserwuj profil na Instagramie, tam znajdziesz kulisy bloga i moj─ů codzienno┼Ť─ç.